Selecteer een pagina

Dit is waarom een dashboard jouw bedrijf vooruithelpt

We zien wel waar het schip strandt? Liever niet. Jij wilt exact weten op welk punt je bedrijf zich bevindt, om uiteindelijk al je doelen te bereiken. Met een dashboard krijg je alle informatie die je nodig hebt om te zien of je nog op koers ligt. Makkelijk én inzichtelijk. En er zijn nóg vijf redenen waarom een dashboard je vooruithelpt. We vertellen je meer.

1. Signaleer de kinken in de kabel

Voordat we een dashboard ontwerpen, brengen we de bedrijfsprocessen in kaart. Daardoor zien we regelmatig dat data slecht wordt geregistreerd. We vinden kinken in de kabel, die je zonder dashboard niet zou ontdekken. Deze geven we altijd open en eerlijk door, mét een eventuele oplossing. Zo krijg je inzicht in je data én versoepel je de bedrijfsprocessen.

Een kapitein houdt graag het overzicht. Tegelijkertijd wil je je bemanning niet lastigvallen en updates vragen over cijfers of vooruitgang. Met een dashboard zie jij vanuit je kapiteinshut direct alle nodige informatie. En de bemanningsleden? Die gaan ongestoord verder met datgene waar ze het best in zijn.

2. Weet wanneer je de zeilen moet bijstellen

Dat werkt zo: je stelt doelstellingen op. Jouw wens? In 2024 wil je dat het aantal klanten met tweehonderd personen is verhoogd. En daar komt het dashboard van pas. In één oogopslag zie je dat er na een half jaar pas vijftig klanten zijn bijgekomen. Alle alarmbellen gaan af, want dat zouden er al honderd moeten zijn. Jij weet dat je de zeilen moet bijstellen om je doelstelling alsnog te behalen.

3. Onderneem de juiste actie

Zeilen bijstellen dus. Maar welke acties moet je daarvoor ondernemen? Tijdens het ontwerpen van het dashboard bespreken we jouw doelen en hoe je daar wilt komen. Om die tweehonderd klanten te werven, is het plan om elke maand 20 socialmediaposts te plaatsen en daarmee het aantal LinkedIn-volgers te laten groeien. In het dashboard zie je of deze actie resultaat oplevert. Zo niet? Dan weet je dat je óf meer moet posten óf een andere strategie moet bedenken.

4. Klaar om te groeien

Wanneer je bedrijf groeit wordt overzicht houden steeds lastiger. Inmiddels weet je dat informatie in een toegankelijk dashboard daarbij helpt. Maar wat is het juiste moment om een dashboard te gaan gebruiken? Het antwoord is simpel: zo vroeg mogelijk. Een dashboard moet je leren kennen. En dat lukt het beste in rustig vaarwater. Zo doorloop je alle processen, zet je je doelen scherp neer en leer je werken op basis van data in plaats van op je onderbuikgevoel. Daarna ben je klaar om te groeien. Met dashboard, zonder groeipijn.

5. Geniet van de reis

Een dasboard geeft rust. Je werpt een vlugge blik op de cijfers en alle seinen staan op groen: jij weet zeker dat je goed bezig bent. Rode cijfers? Dan weet je direct hoe en waar je moet ingrijpen. Geen zorgen meer: je ziet meteen hoe het ervoor staat. Vanaf nu vaar jij makkelijker op koers en kun je genieten van de reis.

Ben jij klaar voor een dashboard?