Selecteer een pagina

Blijf jij aan de oppervlakte? Of ga je op zoek naar verbanden en verhalen op de bodem van de zee? Met een interactief dashboard zijn beide opties mogelijk. Hoe dieper je in je dashboard duikt, hoe specifieker de informatie wordt. Zo leg je makkelijk verbanden, kun je cijfers onderbouwen en nóg gerichter actie ondernemen. Is een interactief dashboard iets voor jullie organisatie? Je ontdekt het in dit artikel. 

Wat is een interactief dashboard?

Het grote verschil tussen een statisch en een interactief dashboard: in dat laatste kun je klikken, filteren, inzoomen en achtergrondinformatie bekijken, zodat je makkelijker verbanden legt, antwoorden vindt en actie kunt ondernemen.

Ontdek het hier –>

Vier overwegingen om voor een interactief dashboard te kiezen

1. Met één klik naar verdieping

Het mooie van een interactief dashboard is dat je kunt doorklikken. Je ziet de informatie áchter de informatie. Een voorbeeld: je houdt bij hoeveel verkopen er zijn in je webshop. Er zit een dip in de cijfers van deze maand ten opzichte van vorige maanden. Met één klik op het cijfer zoom je dieper in op de verkopen: welke producten zijn minder verkocht? En op welke dagen waren de cijfers lager?

Door de cijfers áchter de cijfers te bekijken vind je antwoorden op vragen, en kun je de nodige acties ondernemen.

2. Filters vormen jouw telescoop

Jij focust graag op de onderdelen die voor jou relevant zijn – alsof je door een telescoop kijkt. Met filters kies je de weergave die voor jou het beste werkt. Je haalt onnodige ruis weg en richt je op bepaalde periodes, regio’s, productgroepen of klanttypes. De cijfers van 2024 vergelijken met die van vorig jaar wordt dan een eitje.

3. Voor elke collega een persoonlijke versie

Afhankelijk van je rol wil je bepaalde cijfers zien. De commercieel directeur focust zich op andere doelen en cijfers dan de operationeel directeur. Logisch. Met een interactief dashboard richt je het startscherm voor elk team anders in. Ook kun je de rechten anders verdelen. Stel: je hebt vestigingen in verschillende steden. De commercieel directeur krijgt dan rechten voor de cijfers van alle vestigingen, de salesmanagers zien alleen de sturingsinformatie van hun eigen vestiging.

4. Je kunt op avontuur in je dashboard

Appels met peren vergelijken is nooit verstandig. Ook niet in een dashboard. In tegenstelling tot bij losse rapportages vergelijk je met een interactief dashboard gemakkelijk cijfers over eenzelfde periode. En doordat je zelf in je dashboard op avontuur gaat, weet je na een tijdje exact wat je erin kunt vinden.

Past een interactief dashboard bij jouw organisatie? Wij adviseren je graag.