Door: Tekstbureau Door Lotje Getikt
Met het eenjarig jubileum van Ware Koers is het hoog tijd om oprichter Nanda Baars beter te leren kennen. We spraken Nanda over haar passie voor het ontwerpen van dashboards en het laten groeien van midden- en kleinbedrijven door datagedreven te werken.
“Met de dashboards maak ik data inzichtelijk en ontstaat er ruimte voor een organisatie om te groeien.”
Nanda Baars
Een duik in onze opdrachtgevers
Van retailers tot gemeenten en het bankwezen: Nanda werkt het liefst voor uiteenlopende opdrachtgevers. “De ene dag richt ik me op de jeugdwet, de andere dag op een omzetdashboard. Die afwisseling maakt mijn werk heel interessant. De dynamiek is overal net even anders. En als bedrijven geen controller in dienst hebben, voegen de dashboards nog meer waarde toe. We laten altijd de meest actuele data zien, zodat je beslissingen maakt op basis van de juiste sturingsinformatie.”
Nanda gaat dan ook graag in gesprek met opdrachtgevers: welke afdelingen en processen zijn onderdeel van het bedrijf en welk verhaal moeten de cijfers vertellen? “Tijdens de workshop gaan we dieper in op de doelstellingen en met de eindgebruikers in gesprek: welke acties zijn nodig om de jaardoelen van de organisatie te behalen?
Over Nanda Baars
-
- Is expert in dashboarding, rechtdoorzee en een tikkie nerdy.
- Specialiseerde zich met de postmaster Register Control aan TIAS.
- Kijkt ook op strategisch vlak mee met opdrachtgevers.
- Voegt graag waarde toe aan bedrijven.
- Is lid van de vereniging van register controllers.
Kijk verder dan de cijfers
Inmiddels kent Nanda de route naar een overzichtelijk dashboard op haar duimpje. Met zeven jaar ervaring als interim controller, financieel professional en business controller weet ze precies wat een organisatie nodig heeft. “Ik keek in de keukens van gemeenten, distributiecentra, supermarktketens en banken. Daar dompelde ik me onder in de bedrijfsprocessen en keek ik verder dan de cijfers. Dat doe ik nu nog steeds met Ware Koers. Wat is de rode draad van een organisatie en waar komen de cijfers vandaan?”
Van verdwaald op zee naar de juiste koers
“Uiteindelijk wil je dat de bulk aan data voor elke gebruiker binnen de organisatie duidelijk is. Welke cijfers zie je als gebruiker en welke actie moet je daarop ondernemen? Daarin zie ik een mooie uitdaging. Aan de ene kant zorg ik dat de rapportages technisch goed in elkaar zitten. Aan de andere kant maak ik de cijfers inzichtelijk. Met de juiste vormgeving en kleurgebruik wordt in één oogopslag helder welke koers een organisatie vaart en of er actie nodig is.”
Een toekomst met groei
In de komende vijf jaar wil Nanda zich nog meer richten op de MKB-bedrijven. “Als bedrijven groter worden, verliezen ondernemers vaak het overzicht. Met goede stuurinformatie wil ik hen door die groeifase heen helpen. En natuurlijk hoop ik zelf ook in die fase terecht te komen met meerdere werknemers in dienst.”