Van onderbuikgevoel naar stuurinformatie
Als je al jaren eigenaar van een bedrijf bent, ken je de processen op je duimpje. Keuzes maak je op onderbuikgevoel, vanuit je ervaring, maar je opvolger moet dat nog ontwikkelen. Het risico? Van voor af aan beginnen met het bedrijf. Draag stuurinformatie daarom gestructureerd over. Want alleen zo vaart de volgende generatie verder op het kompas dat jij hebt ingesteld.
Welke stuurinformatie is belangrijk?
Dat begint met een open gesprek: welke informatie móét je kennen om het bedrijf te kunnen leiden? Op basis van welke data worden keuzes gemaakt? Welke processen zitten daarachter? Wat zijn de afwegingen, waarmee houd je rekening? Verzamel deze informatie in een gestructureerd dashboard. Zo gaat de opvolger met een duidelijke routekaart van start.
Verantwoordelijkheden verdelen
Bespreek ook wie waarvoor verantwoordelijk wordt. Zo geef je elke collega de juiste informatie om het werk te kunnen overnemen: een soort toolbox met alle cijfers en data waarop je kunt sturen – en meteen een handvat voor strategisch overleg. Elke collega neemt een set data mee, waardoor het gesprek soepel verloopt en de juiste zaken worden besproken.
De juiste informatie naar de oppervlakte
Het gesprek openen kan een lastige opgave zijn. Net als de juiste vragen stellen. Wij zijn je radar in de mist. Tijdens onze workshop gaan we de diepte in. We vragen door, leggen verbanden en ontrafelen de processen die bij jullie spelen. Samen maken we een totaalplaatje van jullie managementinformatie, waardoor ook de nieuwe generatie vol vertrouwen aan het roer staat.
Draag het stevig opgebouwde fundament goed over en laat de nieuwe generatie van daaruit verder bouwen.
Laat je informeren en inspireren door Ware Koers.