Stel: jij ziet de cijfers in jouw bedrijf achteruitgaan; niet pas aan het einde van het jaar, maar al in het eerste kwartaal. Sterker nog: jij ziet precies waar het knelpunt zit. Medewerkers weten wat te doen, omdat de acties die nodig zijn vooraf al werden bedacht en vastgelegd.
Met goed gebruik van data ben je een negatief resultaat altijd een stap voor. Daarom biedt Ware Koers de workshop dashboarding. Zo vaart ook jouw organisatie het hele jaar de juiste koers.
“Nanda maakte op prettige en leuke wijze de wereld van data voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk.”
Waarmee ga je naar huis?
In een workshop van twee dagdelen bepalen we de informatievraag van jouw organisatie. Samen ontrafelen we het doel van jullie dashboard. Willen jullie bijvoorbeeld doelstellingen monitoren? Of inzicht krijgen in een bepaald thema of onderwerp? En wat moet er te zien zijn in jullie dashboard? Na de workshop ga je naar huis met een complete samenvatting met onder meer jullie doelen, acties en gebruikersrollen van het dashboard én een dashboardontwerp.Na deze workshop:
- ontvang je een dashboardontwerp met doelen, acties, gebruikersrollen.
- zijn collega’s enthousiast over het werken met een dashboard; ze bepaalden zelf de invulling tijdens de workshop en waren onderdeel van het ontwikkelproces.
- weten collega’s welk verhaal het dashboard vertelt en welke acties ze kunnen ondernemen op basis van het dashboard.
- hebben collega’s meer kennis over het monitoren van doelen.
Workshop dag 1: een dashboard op maat
In het eerste dagdeel bekijken we de doelen van jullie organisatie en deel ik kennis over een dashboard in het algemeen. Samen bepalen we de informatie die je wilt laten zien. Je kiest gegevens die een voorspellende waarde hebben en die je kunt beïnvloeden. De weersvoorspelling? Daar heb je niets aan in je dashboard. Tenzij jouw bedrijf ijsjes verkoopt en je een verklaring zoekt voor uitzonderlijke verkoopcijfers. We kijken welke data nuttig zijn en welke acties je op basis van die data kunt nemen.
Naast de doelen en acties kijken we ook naar de psychologie. Denk aan bonusstructuren: die kunnen positief, maar ook negatief uitpakken. Zorg dan ook dat je de juiste informatie deelt met de juiste personen binnen de organisatie. Met een goede samenwerking tot gevolg.
Workshop dag 2: testen en oefenen
Zo’n twee weken na onze eerste bijeenkomst is het tijd voor het tweede deel van de workshop. Ware Koers maakte op basis van jullie verhaal een eerste schets van het dashboard. We nemen het dashboard door en leggen dat naast de gestelde doelen. Met oefeningen testen we of het dashboard compleet is en een uitkomst biedt in verschillende situaties. Na deze tweede sessie is jullie dashboardontwerp definitief en is jullie organisatie klaar voor meer grip op data.