Dit wordt jouw jaar! Het is duidelijk waar je met het bedrijf naartoe wilt, de langetermijnstrategie en jaardoelen zijn bepaald en jij bent klaar voor een frisse start. Maar hoe zorg je voor een behouden vaart? Het antwoord: monitoring.
Voordelen van monitoren met een dashboard:
- Het geeft overzicht.
- Het helpt je doelen behalen.
- Afwijkingen signaleer en verklaar je op tijd, zodat je actie kunt ondernemen.
- Doelen zijn duidelijk meetbaar.
- Het geeft richting aan medewerkers: iedereen vaart dezelfde koers.
Concrete doelen
Door je doelen te monitoren zie je in een oogopslag of je de juiste hoeveelheid zeemijlen hebt gemaakt en blijf je op koers. Hiervoor verklein je het jaardoel tot concrete acties. Een voorbeeld: je hebt een omzetdoelstelling van € 120.000,-. Dan vertelt een kleine rekensom dat je elke maand € 10.000,- moet omzetten. Daarvoor heb je elke maand tien klanten nodig. En om die klanten te krijgen moet je 75 telefoontjes per maand plegen. Een concreet doel waar de medewerkers mee aan de slag kunnen.Een dashboard geeft overzicht
Een dashboard van Ware Koers verzamelt alle gegevens en cijfers uit jouw systemen. Zo heb jij altijd een duidelijk overzicht van de voortgang. Heb je jouw maandelijkse omzetdoel behaald? En zijn er meer of minder gesprekken met potentiële klanten nodig? Jij houdt het overzicht en weet precies waar je moet bijsturen.
De langetermijnstrategie van je bedrijf is voor medewerkers vaak te abstract: nog een reden waarom je kiest voor concrete doelen in je dashboard. Hiermee geef je jouw collega’s eigenaarschap. Elke week houden zij het dashboard in de gaten en werken ze samen aan het uitvoeren van de acties.